Przygotowanie plików

1. Akceptowane formaty plików graficznych

Jeżeli chcesz maksymalnie skrócić proces produkcji, prześlij nam plik graficzny w jednym z dwóch formatów:

*.cdr (CorelDraw w wersji 18)
*.pdf (Adobe Reader)

Akceptujemy również:

*.ai (Adobe Illustrator) do wersji CS5
*.eps (Encapsulated Post Script)

W przypadku przesyłania plików w formatach .ai./eps/.cdr prosimy o wcześniejsze dostarczenie pliku poglądowego (bitmapa).

Jeżeli chcesz, aby na produkcie zostało umieszczone zdjęcie lub bitmapa, prześlij nam je w rozdzielczości min. 300 DPI.

Akceptowane formaty:

*.psd
*.bmp
*.tif
*.jpg
*.png

2. Grafika wektorowa a bitmapa (grafika rastrowa)

Bitmapa (grafika rastrowa) to prezentacja obrazu przy użyciu pionowo-poziomej siatki odpowiednio pokolorowanych pikseli. Im więcej pikseli znajduje się na jednym calu obrazu, tym lepsza jest jego jakość.

W przypadku grafiki wektorowej obraz nie jest opisywany przez poszczególne punkty, lecz zdefiniowany matematycznie (generowany przy pomocy obiektów geometrycznych, takich jak krzywe czy wielokąty).

Powiększanie bitmapy skutkuje pogorszeniem jakości obrazu (m. in. zmniejszeniem ostrości). Grafika wektorowa pozwala na swobodne powiększanie i pomniejszanie obrazu (skalowanie) bez utraty jakości.

3. Efekty wizualne

Zdarza się, że efekty specjalne, które są nanoszone na grafikę (np. przeźroczystość, cienie, efekt soczewki), niewłaściwie się rozbarwiają. W takich przypadkach nadruk nieco różni się od projektu (inny kolor cienia, brak przeźroczystości itd.). Aby uniknąć takiego problemu, przekonwertuj obiekty z efektami na bitmapę 300 DPI CMYK w formacie PNG, który pozwala na poprawne wyświetlanie efektu przeźroczystości.

4. Czcionki

Przed przesłaniem pliku graficznego, zamień wszystkie występujące w nim czcionki na krzywe (wektory). Pamiętaj również o tym, aby nie zapisać tekstu na projekcie czcionką o zbyt małym rozmiarze. Zalecana min. wysokość czcionki wynosi 2 mm. Jeżeli czcionka będzie mniejsza, niektóre wydrukowane na produkcie znaki mogą okazać się nieczytelne (w tym przypadku efekty będą zależne od użytych kolorów, grubości czcionki i innych zmiennych).

Aby przekonać się, czy napis na produkcie będzie odpowiednio wyraźny, zamów próbkę.

Przykładowe wydruki liter o różnych wymiarach (od 0,5 mm do 3 mm):

Przykładowy wydruk białego tekstu na czarnym tle
Przykładowy wydruk żółtego tekstu na czarnym tle
Przykładowy wydruk czarnego tekstu na białym tle

5. Kolory

Zdarza się, że kolory na ekranie komputera i kolory na wydruku wyglądają nieco inaczej. Wygląd kolorów nie musi być również identyczny na różnych ekranach. Jeżeli zależy Ci na dokładnym określeniu koloru, skorzystaj ze wzornika kolorów PANTONE Plus Solid Coated (podaj nam odpowiedni numer).

Jeżeli kolory do projektu nie były określone według wzornika PANTONE, a plik zawierający bitmapy, nie będziemy mogli uznać reklamacji kolorystycznych. Jeżeli wyślesz plik graficzny w formie bitmapy, nie będziemy mieli możliwości dobrania koloru z palety PANTONE.

6. Oznaczenia kolorów

CMYK to zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich (Cyan, Magenta, Yellow, Black). RGB to inny model przestrzeni barw, który składa się z trzech elementów: R (Red), G (Green) i B (Blue). Istnieją jednak barwy, których nie można określić ani za pomocą systemu CMYK, ani RGB. Są to kolory specjalne, stworzone w skali PANTONE.


Szczegółowe szablony przygotowania plików graficznych do zamówienia konkretnych produktów znajdziesz w ich opisach.